Juraj Rattaj / rezidencia / máj 2021


*Ako si využil túto rezidenciu? Na čom si tu v Banskej Štiavnici pracoval/pracuješ? *
“Keď som písal Zuzane kvôli tomu či môžem prísť na rezidenciu, tak som chcel mať trochu kľud, aby som sa mohol sústrediť na nastavenie svojej dizertácie, ktorú musím pomaly nejakým spôsobom finišovať, takže som veľa študoval, rešeržoval, a nejakým spôsobom sa zamýšľal nad témou tejto dizertácie, ktorá je o koncepte zoologických záhrad, že z akej perspektívy to viem posunúť.”

Je pre tvoju prácu izolácia nejakým spôsobom prospešná? Ak áno, ako?
“Mne izolácia vyhovuje v tom, že človek sa vie viac sústrediť na robotu, a napriek tomu že som dosť sociálny typ človeka, v rámci korony mi tá izolácia vyhovovala, lebo sa zastavila tá nútená socializácia, a mali sme trošku viac času na seba samých a na zamyslenie sa. Pre mňa to bolo prospešné. Ale izoláciu ako takú veľmi nevnímam, lebo ateliér mám mimo nejakých kultúrnych centier na dedine, takže ja som vlastne dosť často izolovaný.”

Koronakríza narušila asi všetky naše istoty. Predstavuje pre teba ako
umelca aj nejaké nové výzvy alebo pozitíva? Ak áno, aké?
“Pre mňa korona ukázala, akým spôsobom vieme ako civilizácia pohotovo reagovať a ako sa vieme zomknúť a nejakým spôsobom vyriešiť nejaký globálny problém. A o tom, čo veľa krát vyzeralo ako nemenné, sme si zrazu uvedomili že je modulovateľné. Tým, že pôsobím na VŠVU, som videl, ako nejaký systém, ktorý vyzeral že má nejaké pevne dané pravidlá, sa zrazu stal meniteľným. Nič nie je také striktné ako sa zdalo, všetko sa dá nejakým spôsobom ohýbať, ak je to potrebné. To je pre mňa zaujímvé.”

*Začal si vnímať počas zmenenej situácie súvisiacej s koronou veci v inom
svetle? Ako sa tento koronový čas premietol do tvojej umeleckej praxe?
Naučil ťa niečo? *
“V tom všeobecnom zmysle som mal pocit že mňa korona sklamala v tom, aký sme v našom lokálnom prostredí málo solidárny voči ostatným. A prekvapila ma v tom, že sme relatívne dodržiavali nejakým spôsobom nariadenia, čo sa ale nevylučuje – to, že sme solidárny, a to, že sa podriadujeme nariadeniam v konečnom dôsledku to súvisí s niečím iným. A v rámci mojej tvorby úplne osobne, keď sa zamýšľam nad tým čo všetko sa dialo v súvislosti s koronou, tak realizoval som nejakú výstavu, a tam som mal pocit, že tá umelecká prevádzka nejakých galérií napĺňa nejaké tabuľky a harmonogram, a nebolo to úplne ústretové. Mal som pocit že je stále vyvíjaný väčší tlak na toho výtvarníka, a nebola to úplne bohvieaká situácia. Ale čo sa týka toho, či korona ovplyvnila tematiku alebo techniku mojej práce, napríklad že by som koronakrízu nejak relfektoval v práci, tak to sa nestalo, skôr som sa snažil napĺňať svoj program.”

*Čo by si odkázal nasledujúcej generácii umelcov, ktorí nebudú mať skúsenosť zo života
pred koronou? *
“Ak to vnímame v tom pozitívnom zmysle slova, že sme mali viac času prehodnotiť svoje fungovanie, sociálne aj umelecké, asi by som im neodporúčal sa na niečo také spoliehať, že niečo také zažijú. Odporučil by som im to, aby neustále reflektovali to, nad čím koronakríza donútila premýšľať nás. Že treba byť nechcem povedať že kľudnejší, ale že netreba si myslieť že musím využiť všetky tie možnosti. Asi by som im doporučil nespoliehať sa na tú situáciu, a skôr riešiť prípadné náznaky prepracovanosti v každom momente keď sa to bude dať, zamyslieť sa nad tým, že tie situácie sú nejako regulované, a vždy sa treba pozerať skôr na seba ako tú spoločnosť vonku a na tie tlaky aké sú voči umelcom vytvárané. Treba vedieť povedať že „nemám možnosť to teraz vyriešiť, je to pre mňa lepšie posunúť,“ a skôr bazírovať na výsledku ako na tých produkčných možnostiach a tlakoch. “

BANSKÁ ST A NICA  novinky  rezidencie 
03. máj. 2021