Od knihy ku knihe / výstava v TIC Brno / 19.9.-28.10.2017

Ukazovákom automaticky hladíme dispeje našich „smart“ telefónov, prechádzame stovkami obrázkov denne, klikáme na odkazy, zdieľame, sumarizujeme, ukladáme dáta. Tým istým ukazovákom listujeme stránkami kníh, niekedy sa dotýkame riadkov písaného textu. Haptický kontakt s informáciou prežíva. Kniha – zdroj poznania mutuje do internetového odkazu. Nie však na výstave „Od knihy ku knihe“, ktorá predstavuje 3 projekty, na začiatku ktorých boli knižné-tlačené zdroje, nájdené v antikvariátoch na rôznych miestach Strednej Európy. Ich estetická hodnota, forma a obsah bola pre každý z predstavených projektov východiskom pre vznik nových autorských diel, ktorých archiváciu pre budúcnosť zavŕšilo znovupublikovanie do formy knihy. Všetky prezentované diela, projekty a knihy vznikali počas rezidenčných pobytov priamo v priestore umeleckého centra Banská St a nica Contemporary.


Čejka Palo (1972)
Študoval na Vysokej škole výtvarných umení fotografiu v ateliéri Miloty Havránkovej. Školu ukončil na katedre grafického dizajnu v dnes už legendárnom ateliéri Ľubomíra Longauera. Grafickému dizajnu sa venuje popri voľnej tvorbe dodnes. Čejka je rodený bratislavčan úzko spätý s bratislavskou kultúrnou scénou. Je spevákom a textárom občas hrajúcej kapely Kamoško a Kokosko, DJ Reverendom, slam poetristom, záhradníkom, učiteľom. Grafiky, najmä linoryty realizuje na formáte stola v ateliéri v centre Bratislavy, inšpirovaný Váchalom a japonským drevorezom. V galériách vystavuje príležitostne až raritne. V roku 2017 (spolu s Janom Čumlivskim, Tomášom Klepochom, Jurajom Horváthom, Erikom Binderom, Emilom Drličiakom) vystavuje v rámci projektu „Drsná škola“ v Slovenskej národnej galérii, ktorá sa snaží pomenovať spoločné východiská a pracovné postupy vyhraňujúce sa voči tzv. Brunovského školy.

Čumlivski Jan (1978)
Študoval maďarskú filológiu a kulturológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej, animáciu, písmo a typografiu na VŠUP v Prahe, absolvoval štúdijné pobyty v Budapešti, Petrohrade, New Yorku a Berlíne. Je členom divadelného spolku Havranprkno (nominácia na Cenu Alfréda Radoka za hru Duch Llana Estacada, ktorú napísal s J.Tošovským). Ako spevák a textár pôsobí v skupine Banana Split a Jeho Moralisté. Je spoluorganizátorom knižného festivalu malých nakladateľov Tabook v Tábore. Za sprievodný katalóg Bedekr z roku 2016 získal spolu s Jurajom Horvátom cenu Nejkrásnejší česká kniha roka v sekcii Odborná literatura. Je autorom viacerých knižných fontov, textov a autorských kníh Žár (2014), Střed (2011), Jesus Gym (2010), Kolchoz 2047 (2010), Union – Ideální Stát (2008) a ďalšie.

Klepoch Tomáš (1981)
Najmladší z trojice ČKČ (Čumlivski- Klepoch- Čejka) je školeným grafikom so zázemím v tzv. Brunovského škole voči ktorej sa radikálne vymedzuje. Ukončil bakalársky stupeň štúdia na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri grafiky u Róberta Jančoviča a magisterský stupeň v atelieri vizuálnej komunikácie u Pavla Chomu. Prestupovanie z grafického dizajnu do voľnej tvorby a ilustrácie je aj pre Klepocha (tak ako aj pre Čejku či Čumlivskeho) dennou rutinou. Klepoch je držiteľom ceny Zlaté jablko BIB 2011 za ilustrácie knihy Rudolfa Slobodu Ako som sa stal mudrcom. Aktuálne spolu s dizajnérom Palom Bálikom a spisovateľom Petrom Krištúfkom pracuje na rozsiahlom komikse o zakladateľovi bojovej techniky Krav-Maga. V autorských výstavách sa nezdráha vystavovať grafické matrice namiesto výsledných tlačí.

Hrušková Katarína (1984)
Rodáčka z Ružomberka nemá žiadne väzby na slovenské či česko-slovenské umelecké školstvo. V roku 2010 ukončila bakalársky stupeň na Gerrit Rietveld Academie v Amsterdame (ateliér fotografie) a následne pokračovala v magisterskom stupní štúdia na Royal College of Art v Londýne (art-writing). S Banskou St a nicou spolupracuje od roku 2011 na niekoľkých projektoch: cestovná rezidencia 2011 (Green Marble projekt), mikrorezidenia s Petrom Puklusom 2014 (From 0 To O projekt), Brooklyn Langer Residency v NYC 2014 (Real Fire on a Fake Hotel). K Hruškovej témam patria tak v slove/texte ako aj vo fotografii: intimita, ženskosť, pokoj, plynutie, vnútorné nastavenie, materialita a jej tekutosť. Hrušková je v roku 2017 finalistkou Ceny Oskára Čepana.

Puklus Peter (1980)
Autor absolvoval štúdium fotografie na Moholy-Nagy University of Art and Design v Budapešti a new media design na École National Supérieur de Création Industrielle (ENSCI) v Paríži. Aj napriek fotografickej profilácii pracuje autor multimediálne, vytvára inštalácie, 3D objekty a participuje na interaktívnych performance, do ktorých zapája aj publikum. Série a fotografické celky, na ktorých dlhodobo pracuje publikuje v autorských knihách (One and a half meter, 2012 a The Epic Love Story of a Warrior, 2016). Jeho medzinárodnú kariéru naštartoval projekt Handbook to the Stars, ktorý vznikol počas rezidencie v priestore Banská St a nica a neskôr bol knižne publikovaný (vydavateľ Štokovec – Banská St a nica, 2012). Na jar 2017 bol predstavený aj českému publiku (Galerie J.Sudeka). Z ocenení jeho tvorby spomeňme: Grand Prix, Images Vevey, Švajčiarsko (2017), Shortlisted for ParisPhoto/Aperture PhotoBook Award, New York, United States (2016), Selected artist of Unseen Photo Fair and Festival, Amsterdam, The Netherlands (2015), Finalist of Leopold Bloom Art Award, Budapest, Hungary (2015), Shortlisted at Plat(t)form at Fotomuseum Winterthur, Switzerland (2013) a ďalšie. Autor žije v Budapešti.

Mikyta Svätopluk (1973)
Je absolventom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, štipendistom Staatliche Akademie der Bildenden Künste v Stuttgarte a držiteľom DAAD štipendia na Universität der Künste Berlin (2001-2002). Od klasických grafických zručností sa v nemeckom prostredí profiloval viac ku konceptuálnemu využitiu zvládnutej techniky ako takej. V roku 2008 získal Cenu Oskára Čepana udeľovanú mladému slovenskému umelcovi, a cenu Tatranský tiger, absolvoval rezidenčný pobyt v ISCP New York (2009) a získal stredoeurópsku hlavnú cenu Strabag Art Award (2011) s následnou rezidenciou vo Viedni (2012). Vedie Ateliér kresby a grafiky na Fakulte výtvarných umění VUT v Brne. So záujmom kumuluje knihy a iné artefakty, ktoré pre neho predstavujú intenzívny zdroj inšpirácie. V klasických technikách (kresba, grafika, keramika) pracuje 2 desaťročia. Jeho práce sú zastúpené v zbierkach ako MUDAM Luxembourg, Art Institute of Chicago, Slovenská národná galleria, Zabludowicz Collection London a ďalšie. Je zakladateľom (spolu so Zuzanou Bodnárovou) umeleckého centra Banská St a nica Contemporary v Banskej Štiavnici (2009). Žije a tvorí na Strednom Slovensku.

BANSKÁ ST A NICA  novinky  archív 
17. sep. 2017